Socio–Economic Normal: An Indicator for Effectiveness of Service Sector

  • I. V. Panasenko Socio–Economic Normal: An Indicator for Effectiveness of Service Sector
Keywords: services, service sector, socio–economic normal, production of services, employment in service sector, service sector effectiveness

Abstract

The aim of the article is to analyze the performance of service sector through constructing the socioeconomic normal for this sector, for its performance evaluation. The normal is constructed by the assumption that the performance of this sector is determined by the three groups of factors, economic, social ones, political ones and legal ones, which need to be considered in the evaluation. Gross added value, investment and employment are taken as macroeconomic indicators for the performance evaluation in service sector; the period under study covers 2010–2014. The analysis made by use of the above indicators shows too slack development of the sector, while its performance can improve given the following conditions: growth rates for gross value added in the sector are higher than growth rates for gross value added in the economy; growth rates of gross value added in the sector are not lower than growth rates for capital investment in the sector; growth rates for capital investment in the sector are not lower than growth rates for employment in the sector; growth rates for employment in the sector are higher than growth rates for employment in the economy

The analysis shows that actual ratios of the above growth rates, computed for the period of 2010–2014, are not in conformity with the proposed socio–economic normal, the exception being the period of 2012–2013. Basically, the comparison of the reported growth rates of the above indicators with the ones proposed by use of © I. В. Панасенко, 2015 the socio–economic normal gives evidence of the extensive development model in the Ukrainian service sector and absence of effective employment programs in Ukraine.

Downloads

Download data is not yet available.

References

1. Сыроежин И. М. Совершенствование системы показателей эффективности и качества / И. М. Сыроежин. – М.: Экономика, 1980. – 192 с,

2. Социальная статистика : [учеб.] / под ред. И. И. Елисеевой. – М. : Финансы и статистика, 1997. – 416 с,

3. Герасименко С. С. Статистика якості вищої освіти в Україні: до постановки проблеми / С. С. Герасименко, В. С. Герасименко // Статистика України. – 2014. – № 3. – С. 26–30.

4. Козарезенко Л. В. Соціально–економічна нормаль як індикатор внутрішньої ефективності освітньої сфери України / Л. В. Козарезенко // Актуальні проблеми економіки. – 2009. – № 7. – С. 58–62.

5. Методологічні положення з організації державних статистичних спостережень щодо обсягів реалізованих послуг. – К.: Державна служба статистики України, 2014. – 13 с,

6. Сидорова А. В. Міжнародна статистика : [підруч.] / А. В. Сидорова, Я. В. Кіосак. – Донецьк : Каштан, 2013. – 384 с,

7. Офіційний сайт Державної служби статистики України [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://www.ukrstat.gov.ua/

8. Статистичний щорічник України за 2013 рік : [стат. зб.] / за ред О. Г. Осауленка; Державна служба статистики України. – К.: ДП “Інформ.–аналіт. агентство”, 2014. – 533 с,

9. Сидорова А. В. Структурні трансформації в сфері послуг // Структурні реформи економіки: світовий досвід, інститути, стратегії для України : [монографія] / А. В. Сидорова, І. В. Панасенко. – Тернопіль : Економічна думка ТНЕУ, 2011. – С. 399–406.

Abstract views: 90
PDF Downloads: 94
Published
2015-12-20
How to Cite
Panasenko, I. V. (2015). Socio–Economic Normal: An Indicator for Effectiveness of Service Sector. Statistics of Ukraine, (4(71), 30-36. Retrieved from https://su-journal.com.ua/index.php/journal/article/view/45